Skip to main content

Zakupy on-line – umowy

Powrót

Czas czytania 3 minuty

Data wpisu: 04.01.2024

Potrafisz wskazać ile umów zawieramy robiąc zakupy przez Internet? Czy wszystkie umowy są takie same? Może różnią się formą? Zakupy on-line oraz związane z tym umowy to nasza rzeczywistość.

Kto nie lubi zakupów przez Internet?! Obecnie to najlepsze, a na pewno najszybsze rozwiązanie i przede wszystkim bezpieczne. Jednak czy zawsze i czy na pewno? 

Zakupy przez Internet czyli umowy na odległość

Należy pamiętać, że każde zakupy przez Internet to zawieranie umowy na odległość. Na jej podstawie możemy dokonać zwrotu towaru w okresie 14 dni oraz otrzymać rachunek bądź fakturę w formie elektronicznej. 

Aby zakupić produkt, uprzednio musimy włożyć go do koszyka czyli dokonać nie jako rezerwacji produktu.

Umowa na dostarczenie produktu

Po dokonaniu wyboru produktu i podjęciu decyzji o jego zakupie, musimy wybrać formę dostawy produktu. W tym momencie zawieramy umowę z przewoźnikiem na dostarczenie naszego zamówienia. Więcej o działalności przewoźników można znaleźć tutaj

Następnie dokonujemy zakupu produktu w sklepie, czyli zazwyczaj odbywa się to poprzez kliknięcie przycisku na stronie – ZAMAWIAM. W efekcie czego, otrzymujemy potwierdzenie o złożeniu zamówienia z obowiązkiem jego zapłaty.

Transakcje płatnicze

Kolejnym krokiem jest zawarcie umowy przelania środków pieniężnych tj. Wyboru sposobu płatności. W efekcie czego, zawieramy umowę z firmą, która przetwarza środki finansowe tj. przyjmuje je od kupującego i przesyła sprzedającemu. Informacje na temat instrumentów finansowych znajdują się tutaj.

Po wykonaniu tych wszystkich czynność otrzymujemy wiadomość z numerem zamówienia oraz potwierdzeniem płatności. W każdej takiej wiadomości mamy także wskazaną możliwość odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od otrzymania zamówienia. 

Podsumowując podczas zakupów na odległość zawieramy co najmniej 3 umowy. Na każdym etapie zamówienia powinniśmy czytać regulaminy i oświadczenia, jakie musimy potwierdzić, aby zrealizować konkretną część zamówienia. Jeżeli zostajemy przekierowani na strony, na których dokonujemy płatności powinniśmy sprawdzić czy są zabezpieczone. 

Podczas zakupów na odległość może dojść do przekierowania strony na inny adres, problemów z płatnością czy wyskakującymi okienkami blokującymi dostęp. Każde niepokojące działania na stronie powinny wzbudzać w nas ostrożność, a nawet chwilową rezygnację z zakupów. 

Ale czy podczas zakupów na odległość mamy odczynienia tylko z zawieraniem większej ilośc umów, niż zazwyczaj? Otóż nie! Zakupy na odległość to nie tylko dodatkowe umowy, ale także zgody i oświadczenia, ale o tym już w kolejnym artykule. 

Zapraszamy do zapoznania się z naszym poprzednim artykułem Black Friday w prawach konsumenta