Skip to main content

    Uchwała Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia ,,Prawnicy dla Polski’’ z dnia 14 czerwca 2025 roku.

Powrót

Czas czytania 4 minuty

Data wpisu: 16.06.2025

Stowarzyszenie ,, Prawnicy dla Polski” stanowczo sprzeciwia się działaniom Ministra Sprawiedliwości – Adama Bodnara polegającym na wydaniu w dniach 4 kwietnia 2025 roku i 25 kwietnia 2025 roku aktów odwołania SSA Piotra Schaba z funkcji Rzecznika Dyscyplinarnego Sędziów Sądów Powszechnych i SSA Przemysława W. Radzika z funkcji Zastępcy Rzecznika Dyscyplinarnego Sędziów Sądów Powszechnych.

Decyzje te, które w założeniu ich autora mają zmierzać do przerwania kadencji Panów Sędziów, nie znajdują oparcia w przepisach prawa.

Wobec braku uregulowań tej materii w ustawie z dnia 27 lipca 2001 roku Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. 12024 poz.334) – zwanej dalej USP, nie ma więc podstaw ustawowych do skrócenia tych kadencji.    Z konstytucyjnej zasady praworządności (art. 7 Konstytucji RP) wynika natomiast obowiązek działania organów władzy publicznej na podstawie i w granicach obowiązującego prawa. Oznacza to zakaz domniemania kompetencji przez organy władzy publicznej (wyrok TK w sprawie K 53/05, postanowienie TK w sprawie Ts 216/04 oraz przywołane tam orzecznictwo), natomiast sama kompetencja powinna być określona jasno i precyzyjnie przez przepis prawa (wyrok TK w sprawie K 4/06).    Zasada praworządności stanowi ważną regułę interpretacyjną, która nakazuje m.in. ścisłą wykładnię przepisów kompetencyjnych, a przede wszystkim odrzucenie stosowania wobec organów władzy publicznej zasady, że co nie jest zakazane, jest im dozwolone (wyrok TK w sprawie K 21/01). W odniesieniu do organów władzy publicznej obowiązuje zasada odwrotna – co nie jest im dozwolone – jest zakazane.

Wystosowany dnia 10 czerwca 2025 roku komunikat Zastępcy Dyrektora Departamentu Nadzoru Administracyjnego MS – Grzegorza Wątroby do prezesów sądów apelacyjnych, okręgowych i dyscyplinarnych – mówiący o ,,poddaniu wykładni prokonstytucyjnej” art. 112 par.3 USP, nie może zastępować ściśle rozumianego przepisu prawa dotyczącego jedynie powołania do pełnienia w/w funkcji – RDSSP i ZRDSSP.

Brak regulacji ustawowych dotyczących zakończenia kadencji przed upływem czteroletniego okresu poprzez wydanie    ewentualnej decyzji organu powołującego – nie jest żadną ,,luką w USP” – jak chciałoby to widzieć obecne kierownictwo MS, a stanowi    świadomy zabieg ustawodawcy o charakterze gwarancyjnym. Z konstytucyjnej zasady legalizmu wynika bowiem zakaz swobodnego „podmieniania” jednych kompetencji – innymi, nieprzewidzianymi do realizacji w danych okolicznościach (W. Sokolewicz, Komentarz do art. 7 Konstytucji RP)

Świadczy o tym odmienność uregulowania ustawowego statusu instytucjonalnego tzw. Rzecznika Dyscyplinarnego Ministra Sprawiedliwości (ad – hoc), w którym przewidziano zarówno warunki powołania, jak i odwołania takowego rzecznika, którym może być nawet prokurator.

To właśnie poprzez nienaruszalność kadencji Rzecznika DSSP i jego Zastępców ustawodawca zabezpieczył ich niezawisłość i niezależność przed ingerencją i niedopuszczalnym wpływem władzy wykonawczej, jaką sprawuje Minister Sprawiedliwości – pełniący personalnie także urząd Prokuratora Generalnego.

Wcześniejsze decyzje Ministra Sprawiedliwości takie, jak spektakularne odbieranie spraw dyscyplinarnych pozostających w dyspozycji RDSSP i jego Zastępców, podnoszenie współczynnika przydziału spraw w ich referatach sędziowskich czy skasowanie finansowych dodatków funkcyjnych, stanowiły tylko przedpole ingerencji MS, mającej na celu osiągnięcie tzw. ,,efektu medialno – mrożącego”, któremu SSA Piotr Schab i SSA Przemysław W. Radzik nie ulegli.

Postępowanie Ministra Sprawiedliwości Adama Bodnara stoi zatem w jaskrawej sprzeczności z zasadami wyrażonymi w art. 2 Konstytucji RP – zasadą demokratycznego państwa prawa, art. 7 Konstytucji RP – zasadą praworządności, art. 10 Konstytucji RP- zasadą podziału władz, których naruszenie niesie w sobie nadużycie władzy przez funkcjonariusza publicznego stypizowane jako przestępstwo z art. 231 par.1 kk, niezależnie od odpowiedzialności konstytucyjnej MS.

Dodatkowo zauważyć należy, iż wspomniane pismo Zastępcy DNA MS zawiera treści defamacyjne wobec Sędziego SA Piotra Schaba i Sędziego SA Przemysława W. Radzika, które to treści wprost naruszają art. 42 ust.3 Konstytucji RP, a także przekraczają w sposób propagandowo – polityczny swobodę wypowiedzi publicznej określonej w art. 54 ust.1 Konstytucji RP oraz art. 10 ust.1 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka.

Stowarzyszenie ,,Prawnicy dla Polski” wyraża swą solidarność z prześladowanymi Sędziami P. Schabem i P.W. Radzikiem i udziela Im moralnego wsparcia przed pseudo-prawnymi zakusami przedstawicieli resortu aktualnej władzy wykonawczej o nazwie : ,,Ministerstwo Sprawiedliwości”.